כנראה הסיבה העיקרית שחלק מן האנשים נרתעים משיווק רשתי היא הבנה שגויה של המודל הזה - בפרט של השאלה "מאיפה בעצם מגיע הכסף בשיווק רשתי?"
הדבר העצוב הוא שלפעמים גם אנשים שעוסקים בתעשיה הזאת לא מבינים אותה עד הסוף - דבר שיוצר בילבול בציבור הרחב לגבי המודל העסקי הזה.
מטרת המאמר הקצר הזה לתת מענה לשאלה הזאת אחת ולתמיד, כדי לאפשר לכל מי שבוחן את התעשית השיווק הרשתי להבין מה בעצם עומד לפניו, מיהן חברות לגיטימיות ומיהם הנוכלים.
1. בשיווק רשתי, כמו בכל עסק, הכסף מגיע ממכירת המוצרים על ידי החברה לצרכנים
2. להבדיל משיווק רגיל, בשיווק רשתי הצרכנים מתחלקים לשתי קבוצות:
א) צרכנים רגילים
ב) מפיצים
חשוב להבין שבשיווק רגיל המשווק לא חייב להיות בעצמו צרכן של המוצרים, אין לו היכרות מקור ראשון עם המוצר והשיווק מושתת על שימוש מאסיבי במניפולציות פירסומיות, דוגמת דוגמניות סקסיות או שחקנים לבושים בבגדי רופא. כנגד, בשיווק רשתי המשווקים הם אנשים מן שורה שהם צרכנים של המוצר וממליצים לאנשים הקרובים להם מתוך נסיון אישי, והשיווק מבוסס על שיתוף בחווית הצריכה האישית.
3. המודל של שיווק רשתי מאפשר להפיץ מהר מאוד את המידע על המוצרים הודות לשימוש במנגנון פרסום הכי יעיל - פירסום מפה לאוזן
4. ברור שעל מנת שהמפיצים אכן יוכלו ליצור לעצמם הכנסה שיורית (כלומר הכנסה שממשיכה להגיע גם אחרי הקמת רשת ההפצה), חייב להיווצר בסיס לקוחות שאינם מפיצים, שהקניות שלהם מהוות את מקור ההכנסה העיקרי הן לחברה והן למפיציה. אם נבדוק חברות שר"ש ותיקות - כמו הרבלייף, נוסקין או ניקן - נגלה שיש להן בממוצע בין 5 ל20 צרכנים לכל מפיץ.
5. מבקרי השיטה בוחרים משום מה - בין אם מחוסר ידיעה או בגלל אינטרסים אחרים - להתעלם מן הרכיב המרכזי של בסיס הצרכנים - שהוא מאפיין קריטי של כל עסק בכלל, ועסק בשיווק רשתי בפרט - ובכך מטעים את הציבור ויוצרים אשליה של זהות בין שיווק רשתי לבין פירמידות לא חוקיות.
6. דבר אחרון, כשמדובר בחברות צעירות בתחילת הדרך, עיקר בסיס הלקוחות מורכב בשלבי ההתחלה ממפיצים, בגלל העובדה הפשוטה שהמוצרים עדיין לא מספיק מוכרים, על מנת למשוך צרכנים רגילים. ככל שהחברה מתפחתחת וצוברת מוניטין ויש גם יותר ויותר לקוחות מרוצים של החברה, הפרסום מפה לאוזן מביא יותר ויותר לקוחות קצה.
אז מאיפה מגיע הכסף? ממכירת מוצרים, כמו בכל עסק. מה ששונה בשיווק רשתי זה רק הדרך בה המידע על המוצרים מוצא את הדרך אל קהל הלקוחות הפוטנציאלי.
הדבר העצוב הוא שלפעמים גם אנשים שעוסקים בתעשיה הזאת לא מבינים אותה עד הסוף - דבר שיוצר בילבול בציבור הרחב לגבי המודל העסקי הזה.
מטרת המאמר הקצר הזה לתת מענה לשאלה הזאת אחת ולתמיד, כדי לאפשר לכל מי שבוחן את התעשית השיווק הרשתי להבין מה בעצם עומד לפניו, מיהן חברות לגיטימיות ומיהם הנוכלים.
1. בשיווק רשתי, כמו בכל עסק, הכסף מגיע ממכירת המוצרים על ידי החברה לצרכנים
2. להבדיל משיווק רגיל, בשיווק רשתי הצרכנים מתחלקים לשתי קבוצות:
א) צרכנים רגילים
ב) מפיצים
חשוב להבין שבשיווק רגיל המשווק לא חייב להיות בעצמו צרכן של המוצרים, אין לו היכרות מקור ראשון עם המוצר והשיווק מושתת על שימוש מאסיבי במניפולציות פירסומיות, דוגמת דוגמניות סקסיות או שחקנים לבושים בבגדי רופא. כנגד, בשיווק רשתי המשווקים הם אנשים מן שורה שהם צרכנים של המוצר וממליצים לאנשים הקרובים להם מתוך נסיון אישי, והשיווק מבוסס על שיתוף בחווית הצריכה האישית.
3. המודל של שיווק רשתי מאפשר להפיץ מהר מאוד את המידע על המוצרים הודות לשימוש במנגנון פרסום הכי יעיל - פירסום מפה לאוזן
4. ברור שעל מנת שהמפיצים אכן יוכלו ליצור לעצמם הכנסה שיורית (כלומר הכנסה שממשיכה להגיע גם אחרי הקמת רשת ההפצה), חייב להיווצר בסיס לקוחות שאינם מפיצים, שהקניות שלהם מהוות את מקור ההכנסה העיקרי הן לחברה והן למפיציה. אם נבדוק חברות שר"ש ותיקות - כמו הרבלייף, נוסקין או ניקן - נגלה שיש להן בממוצע בין 5 ל20 צרכנים לכל מפיץ.
5. מבקרי השיטה בוחרים משום מה - בין אם מחוסר ידיעה או בגלל אינטרסים אחרים - להתעלם מן הרכיב המרכזי של בסיס הצרכנים - שהוא מאפיין קריטי של כל עסק בכלל, ועסק בשיווק רשתי בפרט - ובכך מטעים את הציבור ויוצרים אשליה של זהות בין שיווק רשתי לבין פירמידות לא חוקיות.
6. דבר אחרון, כשמדובר בחברות צעירות בתחילת הדרך, עיקר בסיס הלקוחות מורכב בשלבי ההתחלה ממפיצים, בגלל העובדה הפשוטה שהמוצרים עדיין לא מספיק מוכרים, על מנת למשוך צרכנים רגילים. ככל שהחברה מתפחתחת וצוברת מוניטין ויש גם יותר ויותר לקוחות מרוצים של החברה, הפרסום מפה לאוזן מביא יותר ויותר לקוחות קצה.
אז מאיפה מגיע הכסף? ממכירת מוצרים, כמו בכל עסק. מה ששונה בשיווק רשתי זה רק הדרך בה המידע על המוצרים מוצא את הדרך אל קהל הלקוחות הפוטנציאלי.
דר' מארק זלוצין
מאמן אישי ועסקי ומשווק רשתי
מחבר הקורס "נוסחה להצלחה" ו"המדריך להקמת עסק ביתי אידיאלי"
http://www.success-formula.co.il/mlm
מאמן אישי ועסקי ומשווק רשתי
מחבר הקורס "נוסחה להצלחה" ו"המדריך להקמת עסק ביתי אידיאלי"
http://www.success-formula.co.il/mlm